3.1 Školíme sa a rastieme

Dňa 27. mája 2025 sa v kúpeľoch Rudawka zorganizovalo školenie, ktoré spojilo zástupcov rôznych sektorov – miestnej samosprávy, mimovládnych organizácií, verejných inštitúcií a miestnych podnikov. 

Počas stretnutia:

  • Vymenili sme si skúsenosti a osvedčené postupy.
  • Preskúmali sme témy budovania medzisektorových vzťahov / projektového riadenia / partnerskej komunikácie.
  • Usporiadali sme workshopy o konkrétnych výzvach, ktorým čelí naše partnerstvo.
  • Dozvedeli sme sa o nových nástrojoch, ktoré zlepšia našu spoluprácu.

Počas workshopu sme diskutovali o princípoch partnerstva a vytvárania sietí, potrebe efektívnej spolupráce, budovaní dôvery a príležitostiach pre spoločné iniciatívy v rôznych oblastiach. Ďalšia prednáška sa venovala príkladom úspešnej spolupráce, implementácii iniciatív zahŕňajúcich viacerých partnerov, najmä obchodných partnerov, a implementácii sociálnych iniciatív a iných iniciatív, ktoré riešia medzery v sociálno-ekonomickej krajine.

Bola to mimoriadne cenná a motivujúca skúsenosť – ďakujeme všetkým účastníkom za ich aktívnu účasť a hostiteľom, Nadácii rozvoja Żywiec a Run Future, za ich profesionalitu a obetavosť!

3.2 Čo dal LEADER slovenskému vidieku

V dňoch 9. – 10. apríla 2025 sa konala študijná návšteva územia MAS Pod hradom Čičva na Slovensku. Návštevy sa zúčastnilo 20 osôb: zástupcovia mestskej rady „Dorzecze Wisłoka“, zástupcovia okresu Sanok a partnerských obcí a členovia značky Made in Karpaty. Cieľom návštevy bola výmena skúseností, informácií a oboznámenie sa s osvedčenými postupmi implementovanými v rámci slovenského programu Leader.

Videli sme, ako sa ich malé mestá rozvíjajú vďaka Programu rozvoja vidieka (PRV), kde sa budujú detské ihriská a vonkajšie telocvične. Z kostolnej veže v Stropkove sme si pozreli partnerskú oblasť MAS, navštívili sme miestnu pekáreň v Šandali, prírodný amfiteáter pri Čičve a niekoľko zrekonštruovaných verejných priestranstiev. Zúčastnili sme sa workshopu ľudových tancov so skupinou Rovina, mali sme možnosť ochutnať lahodnú prírodnú čokoládu v čokoládovni Eva a dozvedeli sme sa o histórii a diele miestnej maliarky Anny Lesznay.
 
Študijná návšteva sa ukázala ako cenný podnik. Videli sme účinky slovenského Programu rozvoja vidieka z poľskej perspektívy. Naši mimoriadne otvorení slovenskí partneri sa podelili o svoje skúsenosti a inšpirácie. Cesta posilnila naše presvedčenie, že podpora miestnych komunít sa oplatí a že otvorenosť voči spolupráci a rozvoju prináša hmatateľné výsledky.
3.3 Partnerstvo alebo jednostranný prospech?
 
V tónoch beskydskej trombity sme dokončili projekt „Partnerstvá – piliere trvalo udržateľného rozvoja vidieckych regiónov slovensko-poľského pohraničia“.
 
Bol to výnimočný deň, korunujúci rok spolupráce medzi miestnymi akčnými skupinami, mimovládnymi organizáciami, miestnymi samosprávami na úrovni obcí a okresov a podnikateľmi, ktorí v rámci karpatskej značky MADE IN KARPATY s nami vytvorili jedinečný produkt.
 
Konferenciu, ktorá označovala koniec projektu – pretože práve o tomto podujatí hovoríme – otvorili Tadeusz Szałankiewicz, predseda predstavenstva združenia LGD „Dorzecze Wisłoka“, a Jaroslav Makatúra, predseda MAS Pod hradom Čičva. Nasledovali prednášky o partnerstve, vytváraní sietí, rozvoji lokálnej značky a cezhraničnej spolupráci.
 
Konferencia bola rozdelená do dvoch tematických blokov. V prvom vystúpili Magdalena Bolanowska, vedúca kancelárie LGD „Dorzecze Wisłoka“, a Pavol Kaňuch, manažér MAS Pod hradom Čičva, ktorí zhrnuli realizáciu spoločného projektu so zameraním na jeho priebeh a dosiahnuté výsledky. Barbara Petek-Matuła diskutovala o úlohe partnerstva pri budovaní imidžu oblasti a vytváraní sietí medzi zainteresovanými stranami. Iwona Woch, prezidentka LGD „Zielone Bieszczady“, uviedla príklady úspešnej a neúspešnej spolupráce so zameraním na dlhodobú spoluprácu a udržateľnosť partnerstiev.
 
Druhá časť sa zamerala na praktické aspekty hospodárskeho rozvoja pohraničného regiónu. Leszek Richter, regionálny koordinátor značky „Górolsko Swoboda“, predstavil systém označovania miestnych produktov a služieb a zdôraznil jeho význam pre rozvoj regionálneho dedičstva a identity. Ide o dôležitý príspevok, ktorý demonštruje dlhý, ale dôsledný rozvoj značky, ale predovšetkým regiónu a ľudí, ktorých produkty a služby boli certifikované.
 
Nadežda Jurková predstavila aktuálne možnosti realizácie spoločných projektov v rámci cezhraničnej spolupráce, pričom predstavila aj plán ďalšej spolupráce.
 
Súčasťou konferencie boli aj kultúrne a turistické atrakcie, ako napríklad jazda lanovkou na vrchol hory Kiczera a hudobný večer s Julianom Pałasiewiczom v hlavnej úlohe.
 
Chceli by sme sa poďakovať miestnym samosprávam okresov Sanok a Lesko za účasť na konferencii a ich partnerský prístup, ktorý nám dáva istotu, že to, čo robíme pre KARPATY pod značkou MADE IN KARPATY, je spoločným cieľom nás všetkých.

Projekt je spolufinancovaný Európskou úniou v rámci programu Interreg Poľsko – Slovensko 2021 – 2027